Uitersten

Zaterdag 9 juli

Ons ontbijt is niet bepaald in pelgrimsstijl: gerookte zalm, roerei, kaneelbroodjes, fruit… Heerlijk! Jammer dat we niet voor 2 dagen vooruit kunnen eten.
Vandaag lopen we uit het stedelijk gebied, op weg naar het landelijk gelegen Saeteren Gård, een verzameling huisjes rondom een voormalige boerderij.
Terwijl we door de buitenwijken van Oslo lopen met al die prachtige gekleurde ‘Pipi Langkous’-achtige huizen vragen wij ons af hoe vaak deze houten huizen geschilderd worden. Er staat er namelijk niet één afgebladderd bij. Ook qua tuinaanleg en -onderhoud ziet het hier allemaal zo verzorgd uit.
De laatste kilometers van deze dag gaan over een bospad van stenen en boomwortels omhoog. Na al dat geasfalteerde stadswerk is het hier heerlijk lopen – je moet goed kijken waar je je voeten neerzet en het is een goede training voor je enkels.

Zondag 10 juli

En wie komen we tegen bij onze koffiestop bij de Baerum golfbaan? Juist ja, Til! Volledig ongepland komen we elkaar weer tegen. En dat terwijl hij eerder vertrokken is. Dit vind ik zo leuk aan pelgrimeren: niet weten waar je terechtkomt, niet weten wie je tegenkomt, niet weten welke dag het is, alleen maar lekker lopen en de omgeving ten volle in je opnemen.
We zijn blij met elkaars gezelschap en lopen dus de hele weg met elkaar op. En wat voor een etappe is het, zo mooi! We wandelen over een gestaag klimmende stokoude zogenaamde koningsweg. Het is een grindweg (grusvei) in een groene omgeving. En omdat er ook nog eens een schitterend blauwe lucht met witte donswolken boven hangt, is het perfecte plaatje compleet. We stijgen tot zo’n 500 meter en mogen dan binnen enkele kilometers terug naar zeeniveau. En voordat deze daling zich inzet worden we getrakteerd op een magnifiek uitzicht [Dronnigens utsikt] op het fjord bij Sundvollen. Adembenemend, zo mooi!
Na bijna 27 km lopen komen we aan bij ons hotel, wat weer een heerlijk contrast vormt met onze overnachting in de hut. Maar dat maakt dit wandelavontuur tot een waar feest, waar we beiden met volle teugen van genieten!