Vertrouwen

Maandag 11 juli

Naast het hotel zit een grote supermarkt, waar we eerst ons brood gaan kopen. Grovbrød, een lekker en stevig volkorenbrood. Voordat we de winkel inlopen vragen we eerst of we de rugzakken af moeten doen. Gezien onze eerdere ervaringen in Frankrijk en Spanje vragen we dit liever vooraf dan dat we achteraf gecheckt worden en ons hele hebben en houden uit moeten laden. Maar nee hoor, op z’n allervriendelijkst krijgen we tot nu toe elke keer te horen dat het prima is dat we met rugzak de winkel in lopen. Wat een verschil in benadering! Sowieso ervaren we de Noren als heel vriendelijke mensen, die rust uitstralen. Al een paar keer zijn we spontaan aangesproken. In eerste instantie in het Noors, maar zodra wij vragen “English please?” gaan ze naadloos over op perfect Engels. Ook de oudere generatie.

Vandaag zitten er venijnige klimmetjes in het parcours en het is veelal asfalt. De omgeving is agrarisch met vooral veel graanvelden. We lopen maar 15 km, simpelweg omdat hier de enige overnachtingsplek is: een laatst beschikbaar houten huisje op een camping. Het bevindt zich op een toplocatie, aan het fjord met een privé strandje voor de deur. Wat een voorrecht om hier te mogen zijn! Er is wel electriciteit, maar geen water. Dat moeten we in een kan bij het ‘servicehus’ halen, waar ook de toiletten en douches zijn.
Omdat de zon zo laat ondergaat kunnen we lang buiten zitten en zien hoe de zon langzaam achter de heuvels aan de overkant van het fjord wegzakt…

Dinsdag 12 juli

Dankbaar voor:

de laatst beschikbare cabin op de camping

dat we bij Marianne uitgenodigd werden om in haar keuken te eten

de schone en heldere lucht die we inademen