- Etappe: 03
- Van: Monschau
- Naar: Einruhr
- Aantal wandelkm: 27,0
- Aantal meters stijgen: 776
- Aantal meters dalen: 929
- Weer: bewolkt – eind van de dag zon
Een grandioos grote pizza in restaurant Eifelhaus staart ons aan. Hoe krijgen we die in hemelsnaam op? Gelukkig stelt de gedachte dat we vandaag duizenden calorieën hebben verbrand me gerust. Want man, man, wat een pittige dag was dit! Maar ook: wat een schitterende dag. Het landschap hier – en vooral de afwisseling – is ronduit fabelhaft.

Nog maar net buiten Monschau begint het klimmen. Binnen enkele minuten kijken we uit over de grijze leistenen daken van het stadje. Smalle bospaadjes leiden ons omhoog en omlaag, tot we arriveren bij het glinsterende water van de Perlenbachstuwdam. Het dalen over de rotsige paden vraagt om opperste concentratie, zeker na de hevige regenval van gisteravond.

In het gehucht Höfen vallen meteen de huizenhoge beukenhagen op. Hier en daar zijn ramen en poorten in de hagen uitgespaard, Niet om zich te verstoppen, maar om zich te beschermen tegen de krachtige wind die hier vaak waait. De heggen geven de huizen niet alleen beschutting, maar ook een gevoel van geborgenheid.

Daarna volgt een aaneenschakeling van stijgen en dalen. Het rustgevende gekabbel van de Rur begeleidt ons, terwijl de rivier kronkelend zijn weg zoekt door het rotsachtige bos. Wij volgen hem trouw via de stenige paden. Ons uithoudingsvermogen wordt rijk beloond: magnifieke uitzichten, zonovergoten velden en dan weer mysterieuze bossen waar de bomen zó hoog zijn dat je nek protesteert als je de toppen wilt zien. We voelen ons er net kaboutertjes in een reuzenwereld.

De kilometers kruipen voorbij, vooral op de steile stukken. Maar precies op het moment dat de energie bijna op is, wacht ons een cadeau: het uitzicht vanaf de Wolfsheuvel op Einruhr. Huizen gegroepeerd rond de Obersee, badend in het licht – een plaatje dat ons nét genoeg adrenaline geeft om de laatste afdaling van de dag te maken.

“Waar rots en water je begeleiden” – wie dit motto voor de Eifelsteig bedacht, moet zeker deze etappe gelopen hebben.
Dankbaar voor:
- de zeer gastvrije ontvangst in ons pension van gastvrouw Jolante
- het fijne gezelschap van Rome-pelgrim Peter tijdens het avondeten
- dat we beiden deze lange en zware etappe succesvol hebben volbracht
